�leri gitmek geriyle olan ba�� koparmak de�ildir. Canl�, cans�z her varl�k
�ok gerilerin bug�nk� neticesidir.
Geri her zaman k�t� de�ildir. Nitekim ileri de her zaman iyi de�ildir. �yi
de olsa, k�t� de olsa yok edilemeyecek olan “geri” ve “ileri”, b�t�n olarak
biziz. Bunu inkar hi�bir �ey kazand�rmaz; kaskat� ger�e�in inkar� ile inkar
edeni basitle�tirir, yozla�t�r�r, hayvanla�t�r�r.
Geri ve ileri, yani d�n ve yar�n her zaman var olacakt�r. Milyarlarca d�n
ve yar�n, zaman zincirinin bir halkas�d�r. Yar�n� kavramak i�in d�n� bilmek
�artt�r. Otlarla b�cekler d�n� bilmez. Daha y�ksek s�n�f hayvanlarda bile
birka� g�n �ncesini hat�rlamak, bilmek kabiliyeti vard�r.
D�n�n topyek�n ink�r� insanlar� ot ve b�cek menzilesine indirmektir.
�nsanlar indirilemez. �nen, indirmek isteyendir.
Mill� E�itim ��ras�nda birka� ��retmen d�nk� edebiyata s�v�p saym��lar. Fuzuli’yi,
Bak�’yi bat�rm��lar. Bunlar Fuzuli’den, Bak�’den bir m�sra� anlayamayacak kadar
a�a�� olan cahillerdir. Onlar Fuzul�’deki dehay�, �iir inceli�ini nereden
anlayacaklar? Fikr� ve edeb� seviyeyi ancak Naz�m Hikmet’i, Orhan Veli’yi ve o
makuleleri anlayacak kadard�r.
Bu ��ralarda �imdiye kadar hep gayr� mill� hava esti. Mazi d��manl���
yap�ld�. Ge�mi�le ba�lar�n kopar�lmas� istendi. Bunun man�s� nedir? O kadar
a��k ki s�ylemeye bile l�zum yok.
Mill� k�lt�rle yo�rulmu�,
zerrelerine kadar T�rk�� ve otoriter bir Mill� E�itim Bakan� gelmeden bu
herzevelikler s�r�p gidecektir.
Aksi halde “egemenlik” kelimesi “e�emenlik” olur ve k�lt�r eserlerini se�ecek
kurulun ba��na ortaokul mezunu bile olup olmad��� me�hul birisi getirilerek
mill� k�lt�rle, milletle, ge�mi�le, gelecekle alay edilir.
�t�ken, Temmuz 1974