Has H�cib Balasagunlu Yusuf taraf�ndan XI. Y�zy�l’da yaz�lan “Kutadgu
Bilig”, “siyaset bilgisi”
demektir. “U�ur, bahtiyarl�k” demek
olan “kut” kelimesini �imdiye kadar “saadet veren ilim” diye bo�una terc�me
etmi�lerdir. Bu ismin anlam� koca eserin muhtevas�ndan da anla��laca�� �zere siyasetn�medir. Toplumun bahtiyar
olmas� i�in gerekli �artlar� sayd��� malum oldu�una g�re T�rkler’in, siyaseti, “toplum bahtiyarl��� bilimi” diye
anlad�klar� ortaya ��k�yor.
G�n�m�zde milleti bahtiyar edecek bir siyaset tutumundan �ok, tehlikelerden
ka��n�pyaln�z i�inde bulunulan g�n� d���nmek prensibi al�p y�r�m��t�r. Atat�rk’�n �ok hesapl� ve gerekti�inde
�ok at�lgan siyasetine kar��l�k �smet
�n�n� sadece hesapl�, hesab�nda da kendisini yanl��lara g�t�recek kadar ihtiyatl�
siyaseti ile devleti y�r�tmeye �al��m��t�r.
Mill� siyaset yerine, herkesle ho� ge�inme siyasetinin g�d�lmesinde hi�bir
mill� menfaat yoktur. milletler, mill� istekleri nispetinde itibarl� ve
kuvvetlidirler. Bundan ba�ka “mill� istekler” yani “�lk�ler” milletlerin
dinamik g�c�, birli�inin sebebi, cesaretinin kayna��d�r.
T�rkiye, Atat�rk’�n �l�m�nden
beri pasif bir devlet siyaseti g�tmektedir.
Bar�� u�runa kimseyi g�cendirmemek zihniyeti h�kim olmu� ve bu zihniyet,
siyas� s�n�rlar d���ndaki T�rklerin ihmalini do�urmu�tur. Herhangi bir devlette
ya�ayan T�rklerle ilgilenmek o devleti g�cendirir, tedirgin eder, k�zd�r�r diye
adeta cihan T�rkl��� ink�r olunmu�tur.
H�lbuki cihan�n manzaras� bu konuda ne kadar ibret vericidir. Afrika
zencilerine kadar her millet �rkda�lar�yla ilgilenmekten bir an
vazge�memektedir. Hele �u k���k Yunanistan bir yandan K�br�s’� isterken, bir
yandan da Arnavutluk’tan Epir’i koparmaya �al��makta, daha ilerisi i�in de
Bizans’� diriltecek hesaplar yapmaktad�r.
Bir milleti yaln�z para kazanmak ve okumak i�in didinen bir s�r� olmaktan
kurtarmak i�in ona mill� gayeler g�sterilmesi l3az�md�r. �ktisad� kalk�nma, yol
ve liman, atom, roket, uzay mill� �lk� olamaz. Bunlar nas�l olsa elde
edilecektir.fakat �ok m�him oldu�u halde verilememekte bulunan hayat� nesne
“�lk�”d�r. O �lk�y� d���n�p ta��narak zorla yaratmaya ihtiyac�m�z yoktur.o
haz�r olarak yan� ba��m�zda duruyor: D�� T�rkler…
H�k�metlerin d�� siyaseti yaln�z NATO, Merkez� Antla�ma ve Kalk�nma ��in
B�lgesel ��birli�i s�n�rlar� i�inde kald�k�a T�rk Milleti teknikte ne kadar
ilerlerse ilerlesin yarat�c� bir millet olamaz. Onu yarat�c� yapacak olan �ey
d�� T�rkleri d���nmek gibi y�ksek mill� ve insan� bir meseledir.
S�n�rlar� i�inde T�rk bulunan devletlerle dost kalmak �art�yla o T�rkleri
d���n�r, k�lt�rce ilerlemeler i�in �al���r, her t�rl� yard�m� yapabiliriz. (Ats�z
Hoca’n�n s�z etti�i T�rklerin bir b�l�m� bug�n ba��ms�zl���n� kazanm��t�r.
Onlarla en s�k� ba�larla i�birli�i yapmak bu makalenin ruhunda vard�r, zaten.)
D�� T�rklerle ilgilenmek emperyalizm de�ildir. ��nk� bu sosyal bir
kanundur: Milletler, �rkda�lar�n� da kendi siyas� s�n�rlar� i�ine almak isterler
ve bunun i�in her t�rl� fedak�rl��a katlan�rlar.
D�nya �lem b�yle de biz neden
de�iliz? Acaba d�nyada bar����, insaniyet�i ve ak�ll� olarak yaln�z biz mi
kald�k.
D�� T�rklerle ilgilenince tabii yine serbest naz�mla �ahane(!) �iirler
ba�layacak: Turanc�lar, �rk��lar, emperyalistler, fa�istler vesaire. Herkesin
her dedi�ine ald�racak olduktan sonra 400.000 Rum’a kar�� 100.000 T�rk’�n
ya�ad��� K�br�s’ta i�imiz ne?
�� denize girinceye kadard�r. Girdikten sonra ���men ge�er. Sen de iyi
y�z�c�lere has kuvvetli kula�lar b�y�k bir ustal�kla atmaya ba�lars�n.
(�t�ken, 74. Say�, 26 Temmuz 1972)
Ar�iv