Oy gizli, haber kutsal, yorum h�rd�r.
Bir �nceki yaz�m�zda “vah�i kapitalizm” kavram�n� “anaparan�n
vah�eti” diye T�rk�ele�tirmi� ve yaz�m�z� anaparan�n vah�etini kim
�nleyecek diye bitirmi�tik. Sorumuza �unu
da ilave edebiliriz: Vatanda��, kar��s�ndaki devasa anaparaya kar�� kim
koruyacak?
Elbette, en ba�ta, devlet!
Bu devlet bir sosyal devletse, bir hukuk devletiyse
ve adil bir devletse, onun icra organ� olan h�k�met elbette vatanda��n hak ve
hukukunu koruyacakt�r. Korumal�d�r. Tabii bu koruma; �nce “Ben kredi
kart�yla bor�lananlar� ��yle bir kenara koyuyorum ve kimse kusura bakmas�n
onlara da d�r�st olarak bakm�yorum. Kredi kart� ma�duru olmaz” deyip, sonra da kredi kart� bor�lar�n�
taksitlendirmeyle yap�lamaz.
H�k�met, 1.000 TL’l�k bir
bor�, 1 y�l sonra nas�l 4.000, 2 y�l i�inde de nas�l 10.000TL’lara ��k�yor,
onun cevab�n� vermeli. Bunu �nlemeli… Enflasyon %7’lerde, y�ll�k faiz en fazla
%15’lerdeyken, vatanda��n borcu nas�l �yle katlanarak art�yor? BU NASIL B�R
ANAPARA VAH�ET�D�R? H�k�met, �ncelikle bunlar� durduracak ve vatanda��
koruyacak d�zenlemeleri yapmal�d�r. Yoksa zaten �deyemedi�i borcu, 10 kat�na
��km�� olan bir vatanda�a taksit imk�n� getirsen ne de�i�ir? O taksitleri
neyle, nas�l �deyecek?
Vatanda�� koruyacak olan
di�er bir mekanizma sendikala�ma ve sivil toplum kurulu�lar�… Tabii burada
bilin�lenmek, �rg�tlenme k�lt�r� gibi vatanda�a d��en g�revler de var. Fakat
burada bile as�l g�rev devlete d���yor. �rg�tlenme �n�ndeki engelleri kald�rmak,
vatanda�� �rg�tlenmeye te�vik etmek, �rg�tlenmeyi kolayla�t�rmak devletin
g�revleri aras�nda…
H�lbuki h�k�metler de,
belediyeler de sendikal� �al��anlar� potansiyel tehlike olarak g�r�yorlar.
Sendikalar� i�levsizle�tirmeye, sendika �yeli�ini zorla�t�rmaya veya
�al��anlar� kendi kontrollerindeki sendikalara �ye olmaya mahk�m etmeye
�al���yorlar. Hatta i��ilerin �ye oldu�u sendikalardan ayr�lmaya zorlayan
belediye ba�kanlar� bile g�r�yoruz.
�al��an say�s� az
oldu�undan, �al��anlar�n da hepsi sendikal� olmad���ndan sendikalar zaten
zay�f… �te yandan i�sizlik korkun�
derecede y�ksek oldu�undan vatanda� i�in birinci �ncelik bir i�e girebilmek,
sendikal� olmak bu �artlarda l�ks gibi g�z�k�yor. Devletin �rg�tlenmeye s�cak
bakmamas� dolay�s�yla i��i tedirgin oluyor, kayg�lan�yor ger�ek bir �rg�tlenme
m�mk�n olam�yor.
“Vatanda�� anaparan�n
vah�etinden koruma” konusunda devletin de, sivil toplum �rg�tlerinin de aciz
kald��� ortada…
Oysa “anapara d�zeni”nin
s�rmesi i�in vatanda��n da ayakta kalmas�, belli bir ekonomik g�c�n�n olmas�
l�z�m.
��nk� vatanda��n
elinde-avucunda bir �ey kalmazsa anapara kime, ne satarak b�y�yebilecek? O
halde vatanda�� “anapara vah�etine” kar�� korumak bizzat anaparan�n
menfaatinedir. Akl� varsa, anapara, vah�etini hemen durdurmal�, m��terisi olan
kitleleri g��lendirecek tedbirlerin al�nmas�n� sa�lamal�d�r.
Sonu�: Yukar�daki k�sa tahlilden, Kapitalizm treninin her
zaman “refah toplumu”na gitmedi�ini anl�yoruz. T�rkiye’de ise ku�aklar
boyu ya�ad���m�z ekonomik uygulamalar�n bizi “refah toplumu”na g�t�rmedi�i, tam
tersine kitlelere b�y�k bir hayal k�r�kl��� ya�att��� a��k…
�yleyse, bu d�zene ya
�ekid�zen verilmeli veya temelden sorgulanmal�d�r.
�nceki
yaz�lar