Kalem fery�d eder, a�lar
m�rekkep,
“Beni cahil eline verme Ya Rab!
L�tfunla �lime �evir yolumu,
K�rma n’olur kanad�m�, kolumu.”
L�edri
Paray� sevmeyen para
kazanamaz.
�ktidar� sevmeyen hi�bir iktidara sahip olamaz.
�tidalli, sakin ve sa�duyulu
vatanda�lar�n bu sebeple meydan� bo� b�rakmamalar� gerekir. Aksi takdirde
a��r�lar, k��k�rt�c�lar ve k�t�ler meydan� derhal i�gal ederler. Sokrat �unu
�ok �nceden m��ahede etmi�ti: D�r�st
insan d�r�st olmayandan daha �ok �der ve daha az kazan�r. G�r�l�yor ki siyas� kavga ihtirass�z ��plak insanlar ile
adamak�ll� silahlanm�� insanlar aras�ndad�r.
Bu ayn� zamanda �u demektir
ki, entrika hi�bir �ey has�l etmeyen, fakat iktidar kazand�ran bir �al��mad�r. H�lbuki
ger�ek bir �al��ma, entrikay� bertaraf eder ve savunmas�z b�rak�r.
���i d�nyas�nda bile �eflik
taslayan biri tabiat�yla i�i b�rakm�� bir insand�r. Demek istedi�im topra��
bellemek, kazmak, �eki� vurmak, t�rp�lemek gibi kat� madde �zerindeki i�i
b�rakm�� ve entrikay� yani ikna etmek, korkutmak, �vmek, pohpohlamak gibi insan
�zerinde �al��may� ��renmi� insand�r.
Bu itibarla �ef y�kseldik�e
�ef olmaya daha az lay�kt�r.
�unu da ilave edeyim ki,
cesur politikac�, muhterisi serseme �eviren ve onu vesveselere ve bir �e�it utanca
d���ren vas�talardan yoksun de�ildir. Kibar �leminde bu tersine e�itim nezaket
kurallar� i�inde yap�l�r.
E�er sebepler daha iyi
anla��lsayd� vatanda��n Efendiler’ine kar�� o ebed� kavgas� daha iyi
y�r�t�lebili,rdi. Burada herkesin en s�k tekrarlad��� hatalardan biri infiale
kap�lmakt�r. ��nk� �fke s�r�p gitmez ve bundan b�yle d���nmeyi, i�leri oluruna
b�rakmay� ister.
��lerse hi�bir zaman iyi
gitmez.
(Propos de Politique, Paris,
1934)
Ar�iv