Kalem
fery�d eder, a�lar m�rekkep,
“Beni cahil eline verme Ya Rab!
L�tfunla �lime �evir yolumu,
K�rma n’olur kanad�m�, kolumu.”
L�edri
80’den sonra olan bitene bak�n, d�nyadaki �effafl�k
gibi iddialar�n nedeni o. �effafl�k ne denmek, �effaf i�ine giriyor demek. Yani
seninle aras�nda hi�bir perde yok, engel olacak bir �ey de yok. Mesel� T�rkiye
80’den en az�ndan 84’e kadar kesinlikle d�nyadaki elektronik sanayinin ��pl���
haline geldi. —4 y�l bug�n i�in uzun art�k.- Yani T�rkiye’nin cebinden para
gitti ve bug�nlere geldi. �imdi 2. Cumhuriyet konu�uluyor. 2. Cumhuriyetin konu�ulmas�n�n
sebebi 2’dir.
1) T�rkiye’nin toprak b�t�nl���n�n b�t�n
iddialar�ndan vazge�mi� olan ve i�te Avrupa’da, Amerika’da d�nya sisteminin
imtiyazl� b�lgelerinde al�nan kararlar� harfiyen uygulayan bir �lke olmak
kayd�yla, T�rkiye’nin b�yle bir �lke olmas�. Yani insan haklar� falan… Bunlar�n
alt�nda yatan �ey o. T�rkiye daha demokratik olacak, neden? Bel�ika’da al�nan
karar�n an�nda T�rkiye’de uygulanmas� i�in. Yani ben T�rkiye demokratik olmas�n
demiyorum. Alternatifi bu de�il bunun. Bize
“Bana bak. Benim istedi�im �artlarda, benim istedi�im gibi ve benim istedi�im
kadar demokratik olacaks�n yoksa senin can�na okuruz” diyorlar.
2) 2’nci yol T�rkiye’nin ortadan kalkma yoludur.
T�rkiye bir devlet ve millet olarak ortadan kalkma tehlikesiyle kar�� kar��yad�r.
Bunu �ok uzak bir ihtimal olarak g�rebilirsiniz. Ama harf devriminden 1 g�n
�nce de harf devrimi �ok uzak bir ihtimaldi. Onun i�in, T�rkiye’de bir tak�m
kararlar al�n�r ve bizi silahs�z b�rak�rlar. Bizi bu al�nan kararlar�n i�lememesi
i�in elimizde hi�bir �ey kalmam�� halde b�rak�rlar. Y�lg�nl��a salarlar i�te…
Vs.
Sosyal bak�mdan �nemli bir noktay� vurgulayay�m: 1980’den sonra T�rkiye’de �ok b�y�k bir
AZGINLIK oldu. O da �u: 1980’den
sonra �ans oyunlar� �ok b�y�k bir itibar g�rd�. Yahut T�rkiye’de �ans
oyunlar�ndan ba�ka hi�bir �ey kalmad�. �nce milli piyango, at yar��lar�yd� buna
benzer �eyler vard�. �imdi art�k biliyorsunuz, b�t�n her �ey o. 900’l� telefonlar…
Vs. hepsi, bak�n�z, o yar��malar ne
kadar dikkatle izleniyor. Hepsi �ark�felek falan filan neden, ��nk� herkes
kendini �zde�le�tiriyor.
Herkes
orada yar���yor.
Herkes
kazanan� ��lg�nca alk��l�yor, ��nk� T�rkiye’de bu art�k �nemli bir silah
kayb�d�r.
B�rakt�n�z…
Yani siz
sadece bir g�n piyangonun vurmas�ndan ba�ka hi�bir �ey d���nm�yorsunuz. Ya�ama
direnciniz, ula�mak istedi�iniz hi�bir �ey yok.
T�rkiye bir d��manla kar�� kar��yad�r. T�rk halk� bir
d��manla kar�� kar��yad�r. T�rk devleti d��manla kar�� kar��yad�r. Bundan
bihaber olmak zarardan sonra �ik�yet etmemeyi gerektirir.
Yani T�rkiye neden b�yle?
��nk� bir �eyi tan�m�yoruz; T�rkiye, dedi�im gibi azalan, ��ken bir e�ri i�inde seyrediyor. Bunun getirdi�i ba�ka �eyler de var tabii. Bir tak�m kurtulu� imk�nlar� var. ��nk� insan ne kadar olumsuz �artlarla kar�� kar��yaysa kurtulmak i�in de o �l��de olumlu imk�nlar� elinde tutabilir. B�rderlin’in s�z�yle s�ylersek; “Tehlike vard�r. onu aray�p bulabiliriz. Ama en �nemli nokta, ba��m�za gelen �eylerin bizi aldatan insanlar�n tuza��na d��memiz y�z�nden geldi�idir.”
T�rk
Edebiyat� Dergisi, Aral�k 1992, 230. Say�
Ar�iv