AÝLE, GÜNLER, YALANA DAÝR... Cemil Meriç

GENEL HABERLER Misafir Yazar - 31.10.2009

Kalem fery�d eder, a�lar m�rekkep,
“Beni cahil eline verme Ya Rab!
L�tfunla �lime �evir yolumu,
K�rma n’olur kanad�m�, kolumu.”


L�edri

Cemil Meri�


A�LE

Lacan’a g�re, aile bir m�essese. �nsan ailesi biyolojik bir olaydan ibaret de�il. K�lt�r� aktarmak en �nemli fonksiyonunu. Manev� geleneklerin, adet ve merasimlerin muhafazas�, tekniklerin ve mamelekin kayb�n� �nleme konular�nda ba�ka i�timai gruplar da aileni,n rakipleri aras�nda. Ama ilk terbiyeyi veren, insiyaklar� dizginleyen, �ocu�a ana dilini kazand�ran hep aile. Bu suretle ruh� geli�menin ana vetirelerini kontrol eden, nesiller aras�nda ruh� bir devaml�l�k sa�layan da o. Aile bir k�pr�.

Aileyi sosyal bir h�cre olarak kabul edenlere g�reyse, ilkel aile, yine hayvanlarda rastlad���m�z m�stakar �ift modeline irca edilebilir.

Bunlar hi�bir bilinen vak�aya dayanmayan teoriler. Kald� ki en eski �a�lardan beri yasaklar ve kanunlar var. Ayr�ca ailenin ilk �ekilleriyle en geli�mi� �ekilleri aras�nda ortak yanlar var.

Aile sosyal m�nasebetlerin bir par�as�, bir m�essese: Sosyolojinin vard��� sonu�lar bu u g�steriyor. Bu durumda aile psikolojiyle ilgili ara�t�rmalarda s�z konusu olan insiyaklar de�il komplekslerdir. Aileyi y�nlendiren biyolojik fakt�rler de�il k�lt�rel fakt�rlerdir.

 

*   *   *

 

G�NLER

A�a� her g�n meyve vermez. Konu�mayan a�a�lar da var. Ne dallar�nda �i�ekler g�l�mser baharlar�, ne �i�eklerinde ar�lar dola��r. Konu�mayan a�a�lar da var…

Zindanda s�ylenen �ark�y� kim dinler? Zindanda s�ylenen �ark� �l�m kokar, zincir kokar, k�f kokar. �l�m a�acak kap�s�n� bir sabah o zindan�n ard�na kadar.

Ku�lar gibi ge�iyor g�nler �n�nden, c�v�ldam�yorlar. G�nler tren, g�nler mavi ufuklarda eriyen birer �mit. Kanatlar�ndan yakalayam�yorsun ku�lar�. Tren sessiz gidiyor r�ya �lkelerine.

 

*   *   *

 

KARANLIK YA�IYORDU G�KLERDEN

Karanl�k ya��yordu g�klerden. So�uk ve �slak… Yerden karanl�k f��k�r�yordu, �amur gibi. Mezarlar ars�ndan y�r�yordu, d��e kalka. Bir ���k p�r�ldad� g�zbebeklerinde. I��k bir kul�beden geliyordu. Ko�tu. Kap� a��kt� ard�na kadar. Ama kul�be bo�tu. Bir avu� so�uk k�l vard� ocakta. Belli ki zavall� yolcu sarho�tu.

*   *   *

 

YALANA DA�R

S�z zehirli bir kama. Ama kelimelerin g�n�lde a�t��� yaray� ancak kelimeler iyile�tirebilir: A�il’in k�l�c� gibi s�z. Kelimeleri ciddiye almamal�. Bir avu� konfeti onlar. G�nlerin r�zg�r� hepsini al�r g�t�r�r. Bir rebab�n tellerinden d�k�len ses ne kadar rebapsa, kelie de o kadar i�nsan. Kelime �uurun g�ne�inde eriyiveren bal mumundan d���ncelere giydirdi�imiz elbise. Kelime sinen �ahlanan, kanatlanan, k�h u�uruma at�lan, k�h ufuklara s�z�len r�ya mahluklar�n�n boyunlar�na takmak istedi�imiz kement. �ki kere iki d�rt eder. �sterse d�rt bin etsin. Maddeyle zifaf halinde ya�ayan b�y�c� ��ra��, homo faberl’e devle�mi� bir s�l�k kadar i�ren� bakkal… Rakkamlar�n kat�, dilsiz ve s�zde belagati bu iki cins yarat��� ilgilendirir. Rakkamlar�n do�rulu�u bir iskeletin donuk g�zlerindeki, yahut oyuk g�zbebeklerindeki do�ruluk. Yalan s�yl�yorsun dostum, ya�ad�k�a yalan s�yleyeceksin.

Peygamber harp hiledir diyor. Sava� halindeki bir cemiyette herkes mohikan. �lmemek i�in �ld�receksin. �lmemek i�in �ld�rmek mi? peki �ld�r�rsem �lmeyecek miyim? Belki �ld�rd���n her canl�da �len kendinsin. Ama bunu ne zaman kavrayacak insan? Ya �rs olacaks�n ya �eki� diyor Goethe. �eki� de �elikten, �rs de �elikten. �rsle �eki� karde�. Ne karde�i? Ayn� varl�k. Tek varl�k. Hakikat bu mu? Harbin hud’a oldu�u mu hakikat? Ezilmek istemiyorsan ez mi hakikat?

 

 

Ar�iv

Tarih: 31.10.2009 Okunma: 821

YORUMLAR

Yorumunuzu ekleyin.

�sim: *

E-posta Adresiniz: *

* (E-posta adresiniz payla��lmayacakt�r.)

Yorum: *

G�venlik Sorusu:
T�rkiye'nin ba�kenti neresidir?