Kalem fery�d eder, a�lar m�rekkep,
“Beni cahil eline verme Ya Rab!
L�tfunla �lime �evir yolumu,
K�rma n’olur kanad�m�, kolumu.”
L�edri
Etik
sonras� bir �a�a do�ru ad�m att���m�z dorudur.
Nedense,
ahlaktan bahsetmek, yazmak ki�ileri s�kar da, ak�ama kadar yalan dinlemek
s�kmaz.
Ahlak
meselesini neden ki�ilere indirgeyerek anlar�z da, siyaseti toplumsalla�t�rarak
kavramaya �al���r�z?
Acaba
siyasi olan ile ahlaki olan nerede birbirinden ayr�l�r? Daha do�rusu siyaset
ile ahlak i� i�e midir?
Siyaset
y�netim kurulu odalar�na, ahlaksa yatak odas�na m� aittir?
Tabi
�ok zor bir konuya girdi�imin fark�nday�m.
Siyaset,
salt hesabi ve faydac� olarak tan�mland��� i�in, art�k etik olan�n tam tersi
olarak alg�lan�r.
Ama
etik olan� k�k�nden s�k�p atmak, insanlar�n y�z�n� k�zartaca��ndan ve
siyasilerin kendilerini halk�n g�z�nde me�rula�t�rmak gibi bir zorunluluklar�
oldu�undan, hala ahlaktan s�z ederler.
Asl�nda
kapitalist siyaset �z� gere�ince, ahlaka kar�� olan bir i�tir, bir ideolojidir.
Neredeyse herkes, insanlar�n s�m�r�lmesinin yanl�� oldu�unda hemfikirdir. Ama
siyaset bu ahlaki d���nceyi yorumlayarak, kabul edilebilir hale sokar. Kand�r�r
ve me�rula�t�r�r.
Sanki
mesele, yamyamlar�n d���ncelerini de�i�tirmek de�il de, anlamaya �al��makt�r.
Pragmatik
t�rdeki ahlaki gerek�elendirmeler bu g�n�n ahlak�d�r. Ama bir d�zeni ve huzuru
sa�layacak hi�bir m�eyyideye sahip de�ildir.(De�er anlam�nda)
Ahlaki
��z�lmenin temel nedeni; her t�rl� ili�ki, anlay��, anlat�� ve kavrama
toplumsal k�keninden kopart�larak bireyselle�tirilmi�tir.
Peki,
siyaseti anlad�k da, ahlak nedir? Ahlak ideolojinin ta kendisidir.
Toplumsala
ve genel ��karlara do�ru gidildi�inde, ahlaki de�erlere daha yak�n durulur.
Bireyselli�e gidildik�e, ahlaki de�erler de�ersizle�ir.
Bireyselle�ildik�e,
iyiye ve k�t�ye dair sorular, yanl�� bir �ekilde toplumsal ba�lam�ndan soyutlan�r.
�imdi,
dini kurallar�n uygulanmas� durumunda, insanlar�n daha sorumlu davranaca��
tezini ileri s�renlerin sesini duyar gibi oluyorum.
Hay�r.
Serbest pazar anlay���nda, serbest pazar siyasetinde, dinin
siyasalla�t�r�lmas�, yani toplumsal �z�nden kopar�larak siyasile�tirilmesi
zorunlulu�u vard�r. En g�zel �rnek ya�ad���m�z s�m�kl� siyasettir.
Peki,
serbest Pazar anlay���nda etik yoksa ne var?
Egemen
s�n�flar ��karlar�n� nas�l garanti alt�na al�rlar?
Kanunlar
bu i� i�in yap�lm��t�r. Serbest pazarda bireyin ahlak� yoktur. Uymas� gereken
kanunlar ve m�eyyideler vard�r. Yani ahlak psikolojik bir d�zeye
indirgenmi�tir. Korkunun olmad��� ya da kanunun ihlalinin bilinemedi�i yerlerde
her �ey mubaht�r.
��k��;
kamusal alan� geni�letmek, e�itimi kamula�t�rmalar� y�celtecek alanlara
y�neltmektir.
Ahlak hayat�n bereketidir.
Ar�iv