Oy gizli, haber kutsal, yorum h�rd�r.
�ocuklar dul kalan anne veya babas�n�n
ba�ka birisiyle evlenmesine neden kar�� ��karlar? Evlat anne veya babas�n�n
mutlulu�unu istemez mi?
�stemez olur mu? �ster elbette! Ama �ocuk
derin bir i�g�d�yle, “�vey” anne veya baban�n ne demek oldu�unu iliklerinde,
ruhunda duyar! �vey evlat olmak korkun�tur.
�ok defa, �vey evlatlar�n bu �st�rab�na
devletin de �vey evlat muamelesi eklenir. Mamafih ana-babas�n�n �z evlad� olan
milyonlarca vatan evlad� da devletin �vey evlat tav�r ve davran���na maruz
kal�r.
Devlet
“baba”d�r. Ama kimine �z baba, kimine �vey baba! Onun yetkilerini ele ge�irenler, “k��e ba�lar�n�
tutanlar” memleket evlatlar�n� iki k�sma
ay�rarak kimini imtiyazl�, kimini “�teki” yapar.
�z evlatlar�n� hep ba��n�n �st�nde ta��r…
�vey evlatlar�n� hep iter kakar…
�yleyken �vey evlat kendisini, s�k s�k �lkenin
�z evlad� zannetme yan�lg�s�na kapt�r�r. Bu duygusuyla devlet babaya sadakatle
ve �evke hizmet eder.
L�kin baba, gecikmeden onun �vey oldu�unu,
haddini bilmesi gerekti�ini, �veyli�ini hissettirir. Baba’n�n bu
merhametsizli�i �vey evlatta d�nyan�n gittik�e karard���, g�z�n g�z� g�rmedi�i
bir zindanda yapayaln�z, me�hul tehlikelere kar�� savunmas�z kalm�� bir yetim
duygusu uyand�r�r. Babas�n�n kocaman, l�ks, siyah makam arabas�yla kendisini
terk etmesi r�yalar�n� zehirler. �ks�zl�k, yetimlik duygusu ci�erlerini yakar. �vey
evlat, Necip Faz�l’�n deyimiyle “�z
yurdunda garip, �z vatan�nda parya”d�r.
*
* *
Yaz�n�n ba�l��� �VEY EVLAT H�SSES� de olabilirdi.
Haddizat�nda �vey evlad�n �vey evlatl���n� en yo�un, en feci �ekilde idrak
etti�i, a�lamakl� oldu�u h�l; hakk� olan hissenin eline verilmemesi; o hissenin
umumiyetle bir angarya, bir a�a��lanma, gururun k�r�lmas� bi�iminde “hakk�na d��mesi”yle ortaya ��kan
zamanlard�r.
Baba, �z evlatlar�na hep tatl� i�ler, ball�
g�revlendirmeler, makamlar, mevkiler, bol s�f�rl� �cretler, �d�ller, ikbal
bah�eder.
�vey evlatlar�n hissesine daima i�sizlik
veya a��r ve kar�n toklu�una i�ler, daima da� ba��nda veya yerin alt�nda
g�revlendirmeler, daima “ret” ve
sefalet d��er.
*
* *
K�l
Kedisi masal�, bir �vey evlad�n
ya�ad�klar�n� abartarak anlatan ama i�inde derin hakikatleri bar�nd�ran bir
masal… Memlekette milyonlarca “K�lkedisi” var. Ne yaz�k ki �o�unun hik�yesi
K�lkedisi’ninki kadar tatl� bir saadetle bitmiyor. Hemen b�t�n �vey evlatlar
�vey ya�ay�p, �vey �l�yor.
“�vey evlada” �m�r boyu d��en
d��lanm��l�k, rencide edilme, hor g�r�lme, bu �lkede ve bu d�nyada fazlal�k
hissi, �aresizlik, acizlik, isyan ve �fke duygular�d�r. Kabullenilmesi g��,
katlan�lmas� zor olan ac� bir durum!
* * *
�STATLARDAN
�ar�k-Mes(Makosen) Konu�mas�
�ar�k s�yl�yor:
Aman karde� �ok ���d�m,
Sen k��ede ben d��arda…
Senin ile karde� idim,
Sen k��ede ben d��arda!
Mes s�yl�yor:
Elin, y�z�n �amur, bu ne?
Git ah�rda k�z�nsene…
Laf istemem uzun �ene,
Ben k��ede sen d��arda.
�ar�k s�yl�yor:
Sen de deri, ben de deri,
G�r�yon mu k�r kaderi,
Sen tutmu�sun mevkileri,
Sen k��ede ben d��ar�da!
Mes s�yl�yor:
Neler g�rd�m tezg�hlarda,
Hi� gezmedim uzaklarda,
Hakk�m vard�r bu haklara,
Ben k��ede, sen d��arda.
�ar�k s�yl�yor:
G�zel g�zel hal� kilim,
Senin k�l�n benim k�l�m,
Tepeleyip etme zul�m,
Sen k��ede ben d��arda!
Mes s�yl�yor:
Ben kimseye etmem zul�m,
Ne �are ki b�yle yolum,
Hal� gene benim hal�m,
Ben k��ede sen d��arda.
�ar�k s�yl�yor:
Sen gezersin hal�larda,
G�zel g�zel balolarda,
Ben gezerim �al�larda,
Sen k��ede ben d��arda!
Mes s�yl�yor:
Mes �ar�kt�r, �ar�k mestir,
Y�r�rlerse ayn� sestir,
Veysel s�yler bir nefestir,
G�h i�erde, g�h d��arda.
��IK VEYSEL
�nceki yaz�lar