Oy gizli, haber kutsal, yorum h�rd�r.
Uzmanlar, ��renmenin anne karn�nda ba�lad���n�
s�yl�yorlar. Anne karn�na d��t���m�z andan itibaren de�i�me ve geli�me de ba�l�yor.
T�pk� di�er canl�larda oldu�u gibi... Tohum topra�a d��t��� andan itibaren
de�i�ir ve geli�ir.
Bebekte m�thi� bir ��renme merak� vard�r. ��nk� bu
�zelli�ini do�u�tan, yarat�l�rken getirmi�tir. Ancak b�y�d�k�e, aile ve toplum “fazla merak zararl�d�r” gibi
bask�larla, �ocu�un ��renme iste�ini zay�flat�r. H�lbuki insan�n hamurunda var
olan bu �zellik, artarak s�rmeli, b�y�d�k�e “bilimsel merak” halini almal�d�r. Ki�i; ��renme, De�i�me ve Geli�me
bilincini �z�msemi� olarak hayat�n� s�rd�rmelidir. Ancak b�ylece, ki�inin yozla�mas� �nlenir, ka��n�lmaz olan de�i�im
pozitif y�nde ger�ekle�ir ve geli�mesi sa�lanabilir.
* * *
�nsan bu
bilinci nas�l kazanabilir?
�nceleme ve g�zlemlerime g�re, bunun en etkili yolu insan�n kendi kendisi ve �evresi hakk�nda
d���nmesini sa�lamakt�r.
�nsanlar�n kendileri hakk�nda d���nmeleri ise klasik
e�itim, yani anlatma tekni�iyle sa�lanamaz.
Bu, e�itilecek ki�iyi aktif hale getiren, kat�l�m�n�
zorunlu k�lan, soru sorma a��rl�kl�, �o�u zaman bire-bir, �rnek alma ve olmay�
i�eren bir e�itim y�ntemiyle sa�lanabilir. Burada, “e�itim”den murad�m, sadece okullardaki e�itim de�il; okullardaki de
d�hil olmak �zere be�ikten mezara kadar olan e�itimdir.
Ya��, tahsili ve pozisyonu ne olursa olsun, her
insan�n e�itilebilece�ine ve zihnen geli�tirilebilece�ine inan�yorum.
S�rekli ��renen,
geli�en anne-baba, usta, amir veya ��retmenlerin model oldu�u bir e�itim bu
konuda �ok etkili olacakt�r.
�nl� bir deyi� var: “Problemleri, o problemlerin ��kt��� zamanki bilgi seviyesiyle
��zemezsiniz.” Buradan anla��l�yor ki, problemleri ��zmenin en �nemli �art�,
bilgimizi her g�n biraz daha fazla art�rmakt�r. �nsanlar� bunun do�rulu�una
ikna etmek zorunday�z. �unu kavramal�y�z, art�k
d�nyada, ancak, kendilerini her g�n geli�tirenlerin hayat hakk� olabilecektir.
E�itimin parolas�, “Hi� bitmeyen bireysel geli�im i�in e�itim,” olmal�d�r. E�itim,
insana sonu olmayan “bireysel geli�im”
ilkesini kazand�rmal�d�r.
��nk� “toplumsal
geli�me”; ancak onu meydana getiren ki�ilerin tek tek geli�imiyle
sa�lanabilir.
Gayet a��kt�r ki; geli�mi�
�lke, geli�mi� olan bireyin �lkesidir.
* * *
Aylardan
A�ustos G�nlerden Cuma
Bilindi�i gibi, T�rklere Anadolu kap�lar�n� ard�na
kadar a�an Malazgirt Meydan Sava��, 26 A�ustos 1071 tarihinde, Cuma’ya
rastlayan bir g�nde yap�lm�� ve kazan�lm��t�r.
Bu zaferin 900’�nc� y�ld�n�m�nde, 1971’de a��lan �iir
yar��mas�nda, “Aylardan A�ustos
G�nlerden Cuma” ba�l�kl� �iir birinci gelir. Bu �iir, daha sonra, Bahri
Y�zl�er taraf�ndan “Malazgirt Mar��”
ad�yla bestelenir. S�z konusu �iirin �airi, Niyazi Y�ld�r�m Gen�osmano�lu’dur.
1992 y�l�n�n, 21 A�ustos’una gelen Cuma g�n�
kaybetti�imiz Niyazi Y�ld�r�m Gen�osmano�lu… �air, Malazgirt Mar��’n� yazarken
kendi �l�m�ne de tarih d��m�� gibidir. �iiri a�a��da yay�ml�yor, b�y�k �airi
bir kez daha rahmetle an�yorum. Ruhu �ad olsun!
Malazgirt
Mar��
Aylardan A�ustos, g�nlerden Cuma,
G�n do�madan evvel iklim-i Rum’a,
Bozkurtlar ordusu ge�ti h�cuma…
Yeni bir
�evk ile g�rledi g�kler…
Ya
Allah… Bismillah… Allahuekber!
�nde yal�n k�l�� T�rkmen ba�bu�u,
Ard�nda O�uz’un elli bin tu�u…
And�r�r Altay’dan kopan bir ����,
Budur,
Peygamber’in �vd��� T�rkler…
Ya
Allah… Bismillih… Allahuekber!
Naram�zd�r bug�n g�k g�r�lt�s�,
Kan�m�zd�r bug�n yerin �rt�s�…
Gazi atlar�m�z�n nal p�r�lt�s�…
K�l��lar�m�zd�r
�akan �im�ekler…
Ya
Allah… Bismillah… Allahuekber!
Yi�itler kan d�ker bayrak solmaya,
Anadolu ba�lar vatan olmaya…
K�z�lelma’ya hey… K�z�lelma’ya!
En g�zel
mar��n� vurmada mehter;
Ya Allah… Bismillah… Allahuekber!