Oy gizli, haber kutsal, yorum h�rd�r.
Hayat�n k���k k���k s�rlar� var.
San�r�m, onlar� bir bir ��zebilmek insan� b�y�k s�rra yakla�t�r�yor.
B�y�k s�r ne?
�NSAN!
�nsan, yani sen, yani ben, yani o... Ve biz, ve siz, ve onlar...
�nsan nedir, kimdir?
* * *
Bildi�iniz gibi, hen�z, insan�n biyolojik �zellikleri tam olarak ��z�lebilmi� de�ildir.
Kald� ki, insan biyolojik uzviyetinden bamba�ka bir varl�kt�r.
�nsan dedi�imiz mahl�kun bir ruh hali, ba�ka bir deyi�le bir psikolojisi vard�r.
Her g�n y�zlerce de�i�ik davran��ta bulunuyoruz.
Bu davran��lar�m�z�n pek az�n� biyolojik �zelliklerimizle ili�kilendirebiliriz. Davran��lar�m�z�n tamam�na yak�n�nda ruh halimiz veya psikolojimiz etkili olmaktad�r. Di�er bir tabirle; davran��lar�m�z asl�nda ruhmumuzu yans�tmaktad�r. Psikolojimizi g�stermektedir.
Neden b�yle hissetti�imizi, neden �yle d���nd���m�z� ve neden o �ekilde davrand���m�z� ruhbilim veya psikoloji ilmi bize a��kl�yor.
* * *
S�z konusu ilim pek �ok �ey s�yl�yor.
S�ylediklerinden bir mis�l; insan� harekete ge�iren g�d�lerin en �nemlilerinden biri de “B�y�k bir insan olma tutkusu”ymu�!
Hi� akl�n�za b�yle bir �ey gelmi� miydi?
Benim de akl�ma hi� b�yle bir �ey gelmemi�ti!
Fakat �zerinde d���nd���m zaman, bu g�r���n gayet isabetli olabilece�ini fark ettim.
Evet, sa�l�kl� her insan, kendini �nemli biri gibi hissetmek ister, ba�kalar�n�n da kendisini �nemli olarak kabul etmesini arzu eder.
Burada hazin olan, kendimizi �nemli g�rmek isterken; ba�kalar�n�n da ayn� duygular� hissetti�ini genellikle akl�m�za bile getirmememiz.
* * *
Yeme�inizi �n�n�ze koyan e�iniz veya a���, �ay�n�z� getiren �al��an, �demenizi kabul eden gi�e memuru, yak�t�n�z� dolduran pompac�, al��veri�ten sonra �deme yapt���n�z bakkal veya tezgahtar, muslu�u tamir eden tesisat��, gidece�iniz yere ula�t�ran s�r�c� ...vs. yapt�klar� i�, elbette hepsinin vazifesi! Hepsi s�z konusu i�leri yapmakla g�revlerini aksatmam�� oluyorlar.
Fakat ayn� zamanda, her biri sizin bir ihtiyac�n�z� da gidermi� oluyor. Bir tanesi kendisine verilen i�i aksatt��� zaman sinirlerimiz , hatta hayat�m�z nas�l alt �st oluyor!
Demek ki, hayat�m�zdaki, ili�kide bulundu�umuz her insan bizim i�in �nemli.
Denilebilir ki, bir �ekilde hayat�m�za d�hil olan her insan bizim i�in hayat� �nemdedir.
Fakat �o�u zaman, bu hayat�m�zdaki, hayat� �neme haiz ki�ilerin y�zlerine 1 saniye bile bakm�yoruz. Ya�ay���m�za, onlar hi� yokmu� gibi devam ediyoruz.
�li�kilerimiz s�radanla��yor. Yozla��yor.
Biz de s�radanla��yoruz. Yozla��yoruz.
Kendimizin de, di�erinin de hi�bir �nemi kalm�yor.
Sonunda hepimiz istatistikte bir de�erden �teye ge�emiyoruz.
B�yle “yuvarlan�p gitmek” her t�rl� inanca, bilime, ahl�k kurallar�na ayk�r�d�r.
Kendimize ve hayata yabanc�la�mad�r.
* * *
Halbuki yapaca��m�z �ey �ok “basit”tir. �u “basit” �eyler hayat�m�z� s�radanl�ktan koruyacak ve kurtaracakt�r.
Bize k���k de olsa bir hizmet veren herkese te�ekk�r etmek. Buna en yak�nlar�m�z da d�hil... ��nk� en fazla e� ve �ocuklar�m�za, anne-babam�za te�ekk�r etmeyi unutuyoruz.
Her f�rsatta insanlar� samimiyetle �vmek. Demli bir �ay� �n�m�ze getiren, s�cak bir �orbay� bize ikram eden ki�iye, “eserini” be�endi�imizi neden “itiraf” etmeyelim? Ne diyor atalar�m�z; “Marifet, iltifata t�bidir!”
Ve her f�rsatta sel�mla�mak.
Sel�mla�t���m�z zaman, kar��m�zdaki ki�inin var oldu�unu, sevilmeye l�y�k oldu�unu, de�erli ve �nemli oldu�unu kabul ediyoruz. Tabii ondan da bize ayn� mesajlar yans�yor.
* * *
Elbette bu, “B�y�k bir insan olma tutkusu”, kendini be�enmek anlam�nda de�ildir.
�udur:
“Yarat�c�, beni yaratt���na g�re bu �lemde bir g�revim var. �u ihtiyar d�nyaya benden ba�ka herkesin yapaca�� katk�dan daha farkl� bir katk�da bulunaca��m i�in buraday�m”, anlay���nda olmakt�r.
* * *
�statlardan
�stleri taraf�ndan rencide edilmek kadar insan�n �al��ma hevesini k�ran hi�bir �ey yoktur. �nsanlar�n �al��mak i�in te�vik edilmeleri gerekti�ine inan�yorum. �vg� i�in f�rsat kollar�m. Bir �eyi be�enirsem bunu i�tenlikle belirtir, �vg� ya�d�r�r�m.
Charles Schwab
* * *
B�R
YEN�DEN DO�U� (D�nden
devam)
Er gerek koymaya ba� �imdi �l�h� emre,
Gelir �lm��lere can vermeye Y�nus Emre.
Nice erlerle beraber o g�n olmu� rehber,
Seslenir ��ylece Y�nus dili m�n� s�yler:
Ey karde�ler gelin Hakk'a,
Bug�n devran bizim oldu...
Ko�un a�ka, ko�un a�ka,
Bug�n devran bizim oldu.
Mustafa Tahral�
�nceki Yaz�lar