Bir otomobili, bir ton pamukla
itebilir ya da çekebilir misiniz? Dengi kuvvette bir şey olması lazım değil mi,
itmek ya da çekmek için? Sert bir şeye yumuşak dokunuş tesir etmez. İstenecek
bir şey değildir ama faraza size zararı dokunan birine zarar verecek olsanız ve
yanınızda şekerden başka bir şey olmasa ama şekerinde iki türlüsü olsa, toz ve
küp şeker olarak, siz hangisiyle müdahale ederdiniz? Kuvvetle muhtemel her
mantık aynı şeyi ifade edecektir; küp şekerle değil mi? Çünkü preslenmiştir,
kuvvet kesbetmiştir, dokunuşu hissedilecektir. Yani caydırıcı özelliği
bulunmaktadır mevcut şartlarda ve koşullarda, hiçbir şeyin olmadığı durumlarda.
Ama toz şeker dağınıktır ve onu hedefe bir bütün olarak göndermeniz
olanaksızdır, dolayısıyla karşınızdaki kişiyi geri teptirmesi gibi bir şey
düşünülemez. İşte bunun gibi bir kelime bir kafaya düşerse anlamı olabilir
belki ama sanıldığı kadar anlamı olmaz, anlamını elbette etkisi ile
ilintilendiriyoruz, çünkü etkisiz bir şey ha vardır, ha yoktur, onun bir anlamı
olmaz. Bir kelime ya da bir cümle bin kafaya ya da gönüle düşsün ki, bir anlamı
olsun. Çünkü kelimelerin de maddi güçleri mevcuttur, münhasıran mana gücünden
ibaret değillerdir. Bizler önemsemeyiz belki ve bu yüzden saklarız
kelimelerimizi ama böyle yapmakla onları çürütmekten, kokutmaktan ve günü
geldiğinde çağın gerisinde düşürmüş olmaktan başka hiçbir şey yapmış olmayız. Teorilerin
gücü, yerleştiği zihinlerin niteliği kadar niceliği ile de doğru orantılıdır.
Her teori tesir ettiği ve kuşattığı kitleler ölçüsünde, kitleler için
münhasıran manevi güç olmaktan çıkıp maddi güce dönüşecektir. Maddi gücün de
dönüştürücü etkisi daha belirgindir. Maddi kuvvet olmadan manevi kuvvetin
hiçbir manası yoktur, evet manevi kuvvet maddi kuvvete müzahirdir ama manevi
kuvveti anlamlandıran şey de maddi kuvvettir, zira maddi kuvvet olmazsa manevi
kuvvetin hiçbir hükmü olmaz. Değiştiren manevi kuvvet değil maddi kuvvettir. Münhasıran
dua edip seyrederek hiçbir şey yapamazsınız ama harekete geçerseniz
vazgeçirirsiniz, çünkü harekete geçmek kararlılıktır ve kararlılık
korkutucudur, had bildiricidir, zalimi zulmünden caydırıcıdır.
İNSANLIĞIN ÖZ-ELEŞTİRİSİ...223...
Özgür DENİZ - 07.09.2021
Tarih: 07.09.2021
Okunma: 287
YORUMLAR
Yorumunuzu ekleyin.